Maandag 11 maart

Het was maandag ochtend mijn wekker ging alweer vroeg af. Ik was net een dag thuis van vakantie en ik kon vandaag al direct aan de bak. Wat natuurlijk wel heel erg leuk is. Het was kwart voor 8 toen ik op stage aankwam. Ik had met mijn mentor wat dingen klaargezet, zodat we klaar waren voor de eerste dag na de vakantie. We liepen naar beneden om de leerlingen op te halen en de eerste vraag die ik kreeg was: ‘juf, wat doe jij hier?’. Ik vertelde de leerlingen dat ik er de hele week zou zijn, omdat ik stageweek heb. Ze reageerden direct super enthousiast en maakte een ‘yes’ gebaar. Dit vond ik super leuk om te zien. De leerlingen vinden het erg leuk als ik er ben. Ik moet zeggen dat het enthousiasme van de leerlingen tijdens mijn aanwezigheid me heel erg motiveert. Ik had in het begin nooit verwacht dat leerlingen uit groep 8 een stagiaire zo erg konden waarderen, maar het tegendeel is bewezen. Ze vinden het juist super leuk als ik er ben, wat ik heel fijn vindt.

Lees meer »

Dinsdag 12 maart

De tweede stagedag van de stageweek. Voor vandaag stonden er drie lessen op de planning. Ik zou vandaag spelling, Engels en muziek geven. Later in mijn reflectie zie je terug wat de dag vandaag precies inhield.

Lees meer »

Woensdag 13 maart

De wekker ging vanochtend alweer vroeg.. 6 uur. Zo’n week als deze hakt er wel in moet ik zeggen. Het is heel indrukwekkend en je leert veel, waardoor het ook veel energie kost. Ik kwam net als de dagen ervoor om kwart voor acht aan op stage. Ik zette mijn Prowise presentatie voor de les klaar en legde wat andere spullen klaar voor mijn les van vandaag. De woensdag is een halve dag voor de leerlingen, dat betekent dat er een stuk minder lessen zijn. Ondertussen wisten de leerlingen dat ik er was en was het niets nieuws dat ik er de hele week zou zijn. Toen mijn mentor de dagopening deed en vertelde dat ik een geschiedenis les zou geven vandaag waren een aantal kinderen heel nieuwsgierig. ‘’Juf, is het wel een interessante les? Of is het juist saai?”. Ik zal eerlijk zeggen dat ik als kind een hekel had aan geschiedenis lessen op de basisschool. Daar stond ik dan, vandaag ga ik een geschiedenis les geven. ik was best wel nerveus over hoe het zou gaan en of de leerlingen het wel interessant zouden vinden.

Lees meer »

Donderdag 14 maart

Vandaag was ik weer vroeg op stage aanwezig. Ik nam even de tijd om alvast wat dingen voor morgen voor te bereiden, omdat ik toch zo vroeg was en ik niks anders kon doen. Om half 9 was het tijd voor de gym. Ik ging met de andere lerares van groep 8 en de leerlingen mee naar de gymzaal. Hier heb ik geholpen met het opzetten van de materialen en het begeleiden van de leerlingen.

Lees meer »

Vrijdag 15 maart

De laatste stagedag van de stageweek. Vandaag had ik weer erg veel zin in de dag. Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook blij was dat het bijna weekend was. Een stageweek hakt er namelijk flink in. Gisteren had ik met mijn mentor besproken dat ik strenger mag zijn voor de leerlingen en hun ook minpunten mag geven op ClassDojo. ClassDojo is een site waarop je leerlingen punten kunt geven voor hun gedrag. Dit kunnen pluspunten zijn, bijvoorbeeld als ze op tijd klaar zitten of dit kunnen minpunten zijn, bijvoorbeeld als ze door de juf heen praten of niet op tijd klaar zitten. Ik heb gemerkt dat als mijn mentor hier gebruik van maakt, dat de klas hierop reageert en sneller luistert. Vanaf volgende week ga ik ook gebruik maken van deze site om te kijken of dit bij mij past.

Lees meer »

Maak jouw eigen website met JouwWeb