Vrijdag 15 maart

Gepubliceerd op 19 maart 2019 om 18:05

De laatste stagedag van de stageweek. Vandaag had ik weer erg veel zin in de dag. Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook blij was dat het bijna weekend was. Een stageweek hakt er namelijk flink in. 
Gisteren had ik met mijn mentor besproken dat ik strenger mag zijn voor de leerlingen en hun ook minpunten mag geven op ClassDojo. ClassDojo is een site waarop je leerlingen punten kunt geven voor hun gedrag. Dit kunnen pluspunten zijn, bijvoorbeeld als ze op tijd klaar zitten of dit kunnen minpunten zijn, bijvoorbeeld als ze door de juf heen praten of niet op tijd klaar zitten. 
Ik heb gemerkt dat als mijn mentor hier gebruik van maakt, dat de klas hierop reageert en sneller luistert. 
Vanaf volgende week ga ik ook gebruik maken van deze site om te kijken of dit bij mij past.

Na het listlezen in de ochtend gaf ik de rekenles. Ik had voor iedere leerling een werkblad gemaakt met de figuren van de instructie erop, zodat we niet veel tijd zouden verliezen aan het tekenen van de figuren. 
De leerlingen vonden het, zoals ik het had opgemerkt, erg fijn en deden heel goed mee met de instructie. Er was een hoge betrokkenheid en er was stilte in de klas. 
Na de instructie mochten de leerlingen zelfstandig aan de slag met de overige opgaven in Snappet. Het viel me op dat de leerlingen vandaag weer veel schoonheidsfoutjes maakten, omdat ze of het figuur niet goed hadden getekend of niet goed hadden geteld. Ik denk dat dit komt, doordat ze de sommen moeten maken op de laptop, want als het op papier zou zijn, zou het een stuk vlotter verlopen naar mijn mening. 
Ik heb dit ook met mijn mentor besproken. Zij was het hier mee eens en vond dit ook een nadeel aan het werken met Snappet. 
Na de rekenles ging mijn mentor verder met de volgende lessen. Toen ben ik rond gaan lopen door de klas en heb ik de leerlingen geholpen waar dit nodig was. 
Ik moet nog wennen aan het feit dat de leerlingen niet zo veel begeleiding nodig hebben, als de kinderen in groep 4. Ik moet echt leren om de leerlingen wat meer los te laten. Al moet ik zeggen dat dit in groep 8 steeds beter gaat en dat ik vlot door opdrachten heen ga.


In de middag had ik het vervolg van mijn geschiedenis/beeldende vorming les staan. Afgelopen woensdag had ik de leerlingen een geschiedenis les gegeven over Rembrandt van Rijn en vandaag was de beeldende vorming opdracht over dit onderwerp. 
We hadden kort een terugkoppeling gemaakt naar de les van afgelopen woensdag, waardoor het onderwerp weer even was opgefrist bij de leerlingen. Al gauw daarna gingen de leerlingen aan de slag. De opdracht die de leerlingen hadden gekregen, was om als klas ‘de Duckwacht’ te maken. De Duckwacht is de Donald Duck versie van de nachtwacht die geschilderd is door Rembrandt van Rijn. 
Iedere leerling moest een ‘Duck’ tekenen en als iedereen klaar is, worden ze allemaal samengevoegd tot het schilderij de Duckwacht. Woensdag had ik de leerlingen al een beetje verteld wat de opdracht zou zijn voor vandaag, dus ze wisten al wat ze te wachten stond. Ik was heel benieuwd hoe ze met de opdracht aan de slag zouden gaan en wat het resultaat zou worden. 
Niet iedere leerling houdt namelijk van beeldende vorming. In het begin van de les waren er veel leerlingen die riepen dat ze het niet konden en het niet leuk vonden. Deze leerlingen hadden uiteindelijk toch iets moois gemaakt en waren goed aan de slag geweest met de opdracht.


Na de beeldende vorming les was de stage week voor mij ten einde. Vandaag was weer een gezellige en leerzame dag met de leerlingen. Ik kijk alweer uit naar aankomende dinsdag!


Reactie plaatsen

Reacties

Lieke Konincks
5 jaar geleden

De laatste stagedag van de stageweek. Vandaag had ik weer erg veel zin in de dag. Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook blij was dat het bijna weekend was. Een stageweek hakt er namelijk flink in.
Gisteren had ik met mijn mentor besproken dat ik strenger mag zijn voor de leerlingen en hun ook minpunten mag geven op ClassDojo. ClassDojo is een site waarop je leerlingen punten kunt geven voor hun gedrag. Dit kunnen pluspunten zijn, bijvoorbeeld als ze op tijd klaar zitten of dit kunnen minpunten zijn, bijvoorbeeld als ze door de juf heen praten of niet op tijd klaar zitten.
Ik heb gemerkt dat als mijn mentor hier gebruik van maakt, dat de klas hierop reageert en sneller luistert.
Vanaf volgende week ga ik ook gebruik maken van deze site om te kijken of dit bij mij past.



Na het listlezen in de ochtend gaf ik de rekenles. Ik had voor iedere leerling een werkblad gemaakt met de figuren van de instructie erop, zodat we niet veel tijd zouden verliezen aan het tekenen van de figuren.
De leerlingen vonden het, zoals ik het had opgemerkt, erg fijn en deden heel goed mee met de instructie. Er was een hoge betrokkenheid en er was stilte in de klas.
Na de instructie mochten de leerlingen zelfstandig aan de slag met de overige opgaven in Snappet. Het viel me op dat de leerlingen vandaag weer veel schoonheidsfoutjes maakten, omdat ze of het figuur niet goed hadden getekend of niet goed hadden geteld. Ik denk dat dit komt, doordat ze de sommen moeten maken op de laptop, want als het op papier zou zijn, zou het een stuk vlotter verlopen naar mijn mening.
Ik heb dit ook met mijn mentor besproken. Zij was het hier mee eens en vond dit ook een nadeel aan het werken met Snappet.
Na de rekenles ging mijn mentor verder met de volgende lessen. Toen ben ik rond gaan lopen door de klas en heb ik de leerlingen geholpen waar dit nodig was.
Ik moet nog wennen aan het feit dat de leerlingen niet zo veel begeleiding nodig hebben, als de kinderen in groep 4. Ik moet echt leren om de leerlingen wat meer los te laten. Al moet ik zeggen dat dit in groep 8 steeds beter gaat en dat ik vlot door opdrachten heen ga.



In de middag had ik het vervolg van mijn geschiedenis/beeldende vorming les staan. Afgelopen woensdag had ik de leerlingen een geschiedenis les gegeven over Rembrandt van Rijn en vandaag was de beeldende vorming opdracht over dit onderwerp.
We hadden kort een terugkoppeling gemaakt naar de les van afgelopen woensdag, waardoor het onderwerp weer even was opgefrist bij de leerlingen. Al gauw daarna gingen de leerlingen aan de slag. De opdracht die de leerlingen hadden gekregen, was om als klas ‘de Duckwacht’ te maken. De Duckwacht is de Donald Duck versie van de nachtwacht die geschilderd is door Rembrandt van Rijn.
Iedere leerling moest een ‘Duck’ tekenen en als iedereen klaar is, worden ze allemaal samengevoegd tot het schilderij de Duckwacht. Woensdag had ik de leerlingen al een beetje verteld wat de opdracht zou zijn voor vandaag, dus ze wisten al wat ze te wachten stond. Ik was heel benieuwd hoe ze met de opdracht aan de slag zouden gaan en wat het resultaat zou worden.
Niet iedere leerling houdt namelijk van beeldende vorming. In het begin van de les waren er veel leerlingen die riepen dat ze het niet konden en het niet leuk vonden. Deze leerlingen hadden uiteindelijk toch iets moois gemaakt en waren goed aan de slag geweest met de opdracht.



Na de beeldende vorming les was de stage week voor mij ten einde. Vandaag was weer een gezellige en leerzame dag met de leerlingen. Ik kijk alweer uit naar aankomende dinsdag!

Lars van Rossum
5 jaar geleden

Feedbackvraag: in hoeverre kan ik mijn blogpost verbeteren met betrekking tot spelling en interpunctie?
Een paar tips zijn:
Probeer de woorden 'dat als' niet achter elkaar te zetten. Bij de zin waar de kinderen schoonheidsfoutjes maakten zou ik de eerste 'of' weglaten. Tussen twee werkwoorden komt ook een komma (bij de zin: ...,want als het op papier zou zijn (,) zou het een...).

Verder vind ik dat de blogpost er goed uitziet. Slim om geschiedenis en beeldende vorming te combineren en de opdracht lijkt me ook heel leuk. Mooi om te lezen dat de leerlingen die eerst moeite hadden toch nog iets moois hadden gemaakt.