Woensdag 13 maart

Gepubliceerd op 19 maart 2019 om 17:59

De wekker ging vanochtend alweer vroeg.. 6 uur. Zo’n week als deze hakt er wel in moet ik zeggen. Het is heel indrukwekkend en je leert veel, waardoor het ook veel energie kost. Ik kwam net als de dagen ervoor om kwart voor acht aan op stage. Ik zette mijn Prowise presentatie voor de les klaar en legde wat andere spullen klaar voor mijn les van vandaag. De woensdag is een halve dag voor de leerlingen, dat betekent dat er een stuk minder lessen zijn. Ondertussen wisten de leerlingen dat ik er was en was het niets nieuws dat ik er de hele week zou zijn. Toen mijn mentor de dagopening deed en vertelde dat ik een geschiedenis les zou geven vandaag waren een aantal kinderen heel nieuwsgierig. ‘’Juf, is het wel een interessante les? Of is het juist saai?”. Ik zal eerlijk zeggen dat ik als kind een hekel had aan geschiedenis lessen op de basisschool. Daar stond ik dan, vandaag ga ik een geschiedenis les geven. ik was best wel nerveus over hoe het zou gaan en of de leerlingen het wel interessant zouden vinden.

 

Ik loop eerst de dag door en ga dan verder in op mijn geschiedenisles. De leerlingen moesten vandaag nogmaals een rekentoets maken om te bepalen waar ze op dit moment staan. Een leerling uit de klas heeft haar eigen leerlijn op rekenen en maakt andere lessen. Tijdens de rekentijd heb ik met deze leerling op de gang gewerkt en een andere les gemaakt. Ik vond het leuk om weer even een op een met een leerling bezig te zijn. Dat was namelijk al weer even geleden. Toen ik nog onderwijsassistent studeerde deed ik dit regelmatig. Ik werkte veel met groepjes of met leerlingen een op een. Het was voor mij leuk om dit weer een keer gedaan te hebben. Na rekenen werd de spellingles gegeven. Voor mij was het fijn om weer eens te observeren hoe mijn mentor dit deed en welke stappen zij precies ondernam. Ik kan daar namelijk wat van leren en dat weer meenemen in mijn lessen. Ook werd er door een leerling een spreekbeurt gehouden, dit vind ik erg leuk om te zien. Je ziet de leerlingen op een hele andere manier als ze voor de klas aan het presenteren zijn. En toen was het tijd voor mijn geschiedenisles. Ik opende mij Prowise presentatie en Rembrandt van Rijn kwam in beeld. Een aantal leerlingen reageerden meteen hierop. Ze hadden namelijk een tijdje terug bij nieuwsbegrip een tekst over hem gelezen. Dit was voor mij natuurlijk ideaal, want ze hadden hierdoor al wat voorkennis over het onderwerp. Hun voorkennis konden ze mooi gebruiken met mijn placemat werkvorm waarmee ik mijn les startte. De leerlingen moesten individueel opschrijven wat ze al over Rembrandt wisten en mochten daarna in hun groepje het bespreken. Helaas was hier nog best veel geluid bij en moet ik hard roepen er overheen te komen. Ik moet leren om hier strenger in te zijn en de leerlingen eerder te waarschuwen. Na de introductie van Rembrandt bekeken we zijn schilderijen. Het viel me direct op dat er veel kinderen waren die al van alles wisten en hier veel over wilden vertellen. Je kunt wel zeggen dat de betrokkenheid erg hoog was. Ik had dit eerlijk gezegd niet verwacht. De leerlingen kwamen met vragen komen en wilden heel veel weten. Hierdoor werd ik steeds gemotiveerder en voelde het gemakkelijker om mijn geschiedenisles te geven. Doordat de leerlingen vragen bleven stellen hadden we zelfs geen tijd meer voor de verwerking van de les, of wel het maken van het werkblad. De leerlingen maken de verwerking aankomende vrijdag voordat ze beginnen met de beeldende vorming les die aansluit op mijn geschiedenisles. Over de inhoud van de beeldende vorming les lees je vrijdag meer. De leerlingen waren erg enthousiast over de opdracht, dus ik hoop dat ik jullie ook nieuwsgierig heb gemaakt en dat je vrijdag weer mijn blog gaat lezen!


Reactie plaatsen

Reacties

Lara VB
6 jaar geleden

Leuk om te lezen hoe je geniet van je stage en hoe je daarin je OA dagen nog niet achter je hebt gelaten. Ik zie je dag zo voor me! Ik ben heel benieuwt naar je handelen in de klas, misschien kun je het hier hebben over doelen die je voor jezelf stelt. Je stippelt nu even kort aan dat je moet werken aan je consequentie maar misschien kun je dit verder uitwerken, hoe wil je dit doen?

Maak jouw eigen website met JouwWeb