Voorgeschiedenis

Als het goed is weet je ondertussen wie ik ben en hoe oud ik ben. In deze post geef ik jullie wat informatie over de geschiedenis van mijn loopbaan.

Ik kan het me nog als de dag van gisteren herinneren hoe erg ik vond om naar school te gaan. Ik startte in groep 1 en moest afscheid nemen van mijn moeder. Iedere dag vond ik dit weer een verschrikkelijk moment. Je kan wel zeggen dat ik vroeger echt een moederskindje was. Na een tijdje op school vond ik het toch eigenlijk erg leuk. Ik speelde op jonge leeftijd thuis al schooltje. Ik wilde het liefst ook de juf spelen, want dat vond ik het leukste dat er was. En zo zie je hier begon mijn interesse in het vak van een leerkracht al.
Mijn basisschool periode vorderde zich snel. Ik vond het leuk om naar school te gaan en had interesse in de leerkrachten. In groep 7 probeerde ik regelmatig met mijn juf een afspraak te maken zodat ik naar de kleuters kon. Ik wilde graag met hun werken en over hun de juf spelen.

Mijn passie voor het vak is mede ontstaan door mijn moeder. Zij is ongeveer 20 jaar leerkracht geweest. Ik ben nooit door mijn ouders gedwongen om het onderwijs in te gaan, maar het trok mij juist heel erg. Ik ben regelmatig met mijn moeder mee geweest naar haar school om mee te kijken of een dagje mee in de klas te zitten. Ik heb zelfs een keer een knutsel les gegeven aan de groep van mijn moeder die ze destijds les gaf. Het was namelijk zo dat mijn basisschool een studiedag had en dat mijn moeder moest werken. Het leek mij toen leuk om mee te gaan en een knutsel les te geven. Je zou denken wie doet dat nou? Ja, ik! Ik zie dit nog steeds als een super leuke en mooie ervaring. Hier is mijn ontwikkeling als ‘juf’ voor mij begonnen.


Tijdens mijn periode op de middelbare school wilde ik nog steeds graag leerkracht worden, maar ik moet eerlijk zeggen dat er toen momenten zijn geweest dat ik erg heb getwijfeld. Dit was mede door hoe het ging op de middelbare school. Hierdoor werd het voor mij wel duidelijk dat ik later graag op een basisschool wil gaan werken en niet op een middelbare school. Achter deze mening sta ik nu nog steeds. Ik heb op het Christiaan Huygens College te Eindhoven gezeten. Ik heb op deze school mijn VMBO-t diploma behaald.
In het derde jaar van mijn middelbare school moest iedereen een snuffelstage lopen van een week. Ik wist direct dat ik dit graag op een basisschool wilde doen. Helaas werkte mijn moeder toen niet meer als leerkracht, maar mijn overbuurvrouw was wel leerkracht in het basisonderwijs. Ik twijfelde geen moment en ging direct bij haar langs om te vragen of ik een weekje mocht meelopen. Mijn buurvrouw reageerde direct heel enthousiast en ze vond het leuk dat ik dit bij haar wilde doen. Tijdens de snuffelstage mocht ik verschillende dingen doen en heb ik veel met de kinderen gewerkt. Ik heb toen zelfs een klein lesje mogen geven. Door de snuffelweek was ook nog meer gemotiveerd om leerkracht te worden.

Na vier jaar op de middelbare school en het behalen van mijn VMBO-t diploma was het tijd dat ik ging kiezen voor een vervolgopleiding. Ik heb destijds erg getwijfeld of ik een MBO opleiding zou gaan of dat ik toch mijn HAVO diploma nog wilde halen. Na het bezoeken van de opleiding Onderwijsassistent op het Summa College te Eindhoven had ik mijn keuze gemaakt. Ik wilde graag naar het MBO. Deze doorslag had ik gemaakt, doordat er op de opleiding Onderwijsassistent een verkort traject was. Dit betekend dat de opleiding in twee jaar werd aangeboden in plaats van in drie jaar. Hier zag ik mijn kans in en ik koos ervoor de MBO opleiding Onderwijsassistent VTT te doen. Tijdens mijn schoolloopbaan op het MBO heb ik stage gelopen bij de kleuters (groep 1-2), tien weken in groep 8 en de rest van het schooljaar in groep 3. De opleiding doen in twee jaar vergde veel stressbestendigheid en enthousiasme. Ik heb mijn MBO opleiding als heel hard werken gezien, maar ook als extreem leerzaam door de leerzame stage die ik in groep 3 heb gehad. Dit was mede door de school die mij veel vrijheid en verantwoordelijkheden gaf, waardoor ik me flink kon ontwikkelen.


En nu ben ik hier, aan het studeren aan de Pabo te Eindhoven op het Fontys. Ik heb het enorm naar mijn zin op school en geniet nog steeds van volle teugen van het vak. Het afgelopen schooljaar heb ik stage gelopen in groep 4. Ik heb hier een goede start kunnen maken met mijn opleiding. Op school heb ik het afgelopen jaar ook een erg fijne tijd achter de rug. Sinds een week loop ik nu stage in groep 8 op dezelfde school. Ik ben heel benieuwd hoe ik dit ga ervaren. Ik neem jullie mee in mijn ervaringen, dus lees vooral verder!