Donderdag 14 maart

Gepubliceerd op 19 maart 2019 om 18:00

Vandaag was ik weer vroeg op stage aanwezig. Ik nam even de tijd om alvast wat dingen voor morgen voor te bereiden, omdat ik toch zo vroeg was en ik niks anders kon doen. Om half 9 was het tijd voor de gym. Ik ging met de andere lerares van groep 8 en de leerlingen mee naar de gymzaal. Hier heb ik geholpen met het opzetten van de materialen en het begeleiden van de leerlingen.

Tijdens de gymles leer je sommige kinderen ook weer anders kennen. Een aantal kinderen waren heel enthousiast tijdens de gym en actief, maar er waren ook leerlingen die liever rustig aan doen.

Om kwart over 10 waren we terug op school en kon ik alvast een start maken aan mijn rekenles. De leerlingen begonnen met het maken van opdracht 0, dit doen ze zelfstandig. Na de kleine pauze moesten de leerlingen eerst LIST lezen, omdat we in de ochtend gym hadden. Na een half uur LIST lezen kon ik beginnen met de instructie van de rekenles. Alle leerlingen deden mee met de instructie en ik hoorde ze al snel zeggen dat het te makkelijk en saai was. Op dat moment had ik ervoor gekozen om de leerlingen los te laten en zelfstandig aan de slag te laten gaan. Ik vond dit best moeilijk, omdat ik wist dat de opdrachten later in de les moeilijker zouden worden. Vandaag was tenslotte de eerste keer dat ik de leerlingen een rekenles gaf en ik was heel benieuwd hoe ze het zouden ervaren. De keus om ze los te laten en zelf te laten ontdekken was voor mij ook spannend, want ik wist niet hoe ze het zouden gaan doen. Toen de leerlingen zelfstandig aan het werken waren hield ik de resultaten via de laptop bij. Ik zag dat een aantal leerlingen fouten maakten doordat ze niet goed telden of tekenden in hun kladschrift. Ik had eerst het gevoel dat de leerlingen het niet goed begrepen en dat ik ze te snel had losgelaten, maar achteraf waren het slordigheid fouten die gemaakt werden. Na overleg met mijn mentor, had ik toch een goed gevoel over mijn les en wist ik dat ik de stof goed had overgebracht op de leerlingen.

Na de middagpauze had ik nog een spellingles op het programma staan voor de leerlingen. Ik kwam er afgelopen ochtend achter dat de les in de middag was en dat betekende dat de les voor de gehele klas was. Normaal gesproken op de dinsdag staat de spellingles in de ochtend gepland. Hierdoor had ik er geen rekening mee gehouden. Dit was uiteindelijk geen probleem, want de les blijft natuurlijk hetzelfde alleen ik moet me wat anders opstellen voor de leerlingen. Als de hele klas compleet is moet ik een stuk strenger en consequenter zijn voor de leerlingen als ik de orde wil houden in de klas. De leerlingen deden goed mee tijdens de les en het verliep vlot en soepel. Dit was voor mij heel fijn. Ik hoefde niet erg streng te zijn, omdat ik gewoon duidelijk was voor de leerlingen. Ondanks dat het al middag was hadden ze super hard gewerkt. Na mijn les stond er nog de taalles gepland. Tijdens deze les heb ik een groepje begeleid in hun China project dat ze maken binnen het taal thema. Ik heb gemerkt dat ze baat hadden bij mijn aanwezigheid. Voor mij was het ook leuk om te zien hoe de rollen verdeeld waren in het groepje. Kortom heb ik weer een leuke, maar ook leerzame dag gehad met de leerlingen van groep 8.

 


Reactie plaatsen

Reacties

Ise Mulders
6 jaar geleden

Hee Dewy,

Wat spannend dat je ineens je les voor heel de klas moest geven. Zo te horen heb je het goed opgepakt. Fijn dat de leerlingen goed mee deden. Dit komt natuurlijk door jou houding die op dus goed overkwam. Ook leuk om te zien dat je lessen geeft aan verschillende groepjes: hele klas, deel van de klas en kleine groepjes. Dit zal erg waardevol zijn voor je kennis en ervaring.
Tip: het zou leuk zijn als je de volgende keer meer ingaat op de inhoud van je lessen.

Liefs Ise