Dinsdag 12 maart

Gepubliceerd op 19 maart 2019 om 17:57

De tweede stagedag van de stageweek. Voor vandaag stonden er drie lessen op de planning. Ik zou vandaag spelling, Engels en muziek geven. Later in mijn reflectie zie je terug wat de dag vandaag precies inhield.

Na het klaarzetten van Prowise op de computer en het klaarleggen van een aantal spullen, was het alweer tijd om de leerlingen beneden op te halen, zodat we de dag konden beginnen. Vandaag waren er weer een aantal leerlingen die aan mijn hadden gevraagd of ik er echt de hele week was. Hierdoor startte mijn dag weer goed. Een aantal andere leerlingen hadden gevraagd welke lessen ik vandaag zou geven. Deze vraag krijg ik regelmatig. Ze zeggen telkens dat ze het erg leuk vinden als ik de leerlingen les geef.

 

De ochtend was intussen begonnen. De leerlingen starten iedere ochtend met een half uur list lezen. Dit houdt in dat de hele school aan het lezen is en dat er niemand mag lopen. Tijdens het list lezen is iedereen zelfstandig aan het lezen in een leesboek.
Na het lezen maakten de leerlingen een rekentoets. Tijdens deze toets liep ik rond door de klas en ondersteunde ik de leerkracht bij het beantwoorden van de vragen bij leerlingen. Hierna was het tijd voor mijn spellingles. Ik had een leuke actieve werkvorm toegevoegd aan mijn les over leenwoorden. De leerlingen vonden dit erg leuk en waren tijdens het zelfstandig werken in het werkboek ook goed aan de slag. Ze maakten hun werk serieus en in stilte. Toen de leerlingen terug kwamen in de klas van de kleine pauze begonnen ze direct weer aan het verder maken van de opdrachten. Het was fijn dat ze zo betrokken waren en dat ze deden wat ik van hun vroeg. Toen ze hiermee klaar waren begon de begrijpend lezen les. De ochtendgroep werd opgesplitst in twee delen. Een deel bleef bij mij en het andere deel ging met mijn mentor mee naar een ander lokaal. Ik bleef met ongeveer 10 leerlingen in het lokaal om de tekst van nieuwsbegrip door te nemen. De tekst ging over het thema carnaval. De leerlingen vonden dit erg leuk en hadden van alles te vertellen. Ze kregen hier ook de tijd voor, omdat ze tijdens het maken van de opdrachten goed en geconcentreerd bezig waren geweest. Aangezien we al op tijd klaar waren met de nieuwsbegrip tekst en het andere deel van de groep nog niet terug was had ik de leerlingen alvast aan het werk gezet met de IEP-training. Ze moesten zelfstandig aan het werk met het maken van opdrachten in hun IEP boekjes ter voorbereiding op de IEP-toets in april.

Na de middagpauze was het tijd voor mijn muziekles. Eigenlijk zou ik de muziekles gisteren hebben gegeven, maar in verband met de tijd hadden we ervoor gekozen om hem naar vandaag te verplaatsen. De muziekles ging over musicals. Ik had voor dit onderwerp gekozen, omdat de leerlingen deze week hun musical te horen krijgen. Het sluit dus goed aan op hun belevingswereld. Ik was heel benieuwd hoe de muziekles zou verlopen. Het was tenslotte een zelf ontworpen les en het is de vraag hoe de leerlingen er op reageren en of ze mee durven te zingen. De les verliep heel goed en de leerlingen waren erg betrokken. Ik heb gemerkt dat ik wel strenger mag zijn in het aanspreken van leerlingen en hun waarschuwen. Ik mag ze eerder waarschuwen en/of minpunten geven via de klassen dojo site. Dit is een site waarop de leerlingen punten sparen. Hoe meer punten hoe beter. Ik sloot mijn les af met het zingen van het lied ‘do-re-mi’. De leerlingen kenden het lied niet, waardoor ik het lied eerst zelf voor moest zingen. Dit was toch best wel spannend. Voor een groep van 36 kinderen uit groep 8 in je eentje zingen is niet niks vond ik dan, maar ik heb het gedaan. De leerlingen zongen uiteindelijk zelfs uit volle borst mee. Dit was echt heel erg leuk om te ervaren! Kort gezegd heb ik vandaag weer een super dag gehad met de leerlingen uit groep 8! Ik kijk uit naar morgen. Lezen jullie mijn blog morgen weer?

 

Feedbackvraag:

In hoeverre kan je in mijn blog post terug lezen wat de inhoud van mijn lessen inhield?

 


Reactie plaatsen

Reacties

Lieke Konincks
5 jaar geleden

Hee dewy!

Wat een leuke, positieve blog! Aan je schrijfstijl is te merken dat je het heel erg naar je zin hebt en erg op je plek zit.

Je vertel kort en krachtig wat je tijdens je lessen doet. Ik zou het leuk vinden als je soms iets dieper op de stof in gaat. Bijvoorbeeld, welke leuke werkvorm heb je gedaan over leenwoorden? Wat is een IEP-toets? Wat hebben ze precies gedaan tijdens de muziekles?

Verder moet je even kijken naar je alinea verdeling. Het is nu een lang stuk tekst, maar het bestaat uit verschillende alinea's. Als je wat enters toevoegt, wordt het wat overzichtelijker. Ook staan er wat spellingfouten en formuleringsfouten in.

Liefs, Lieke

Bo
5 jaar geleden

Ik heb een goed beeld hoe deze stagedag was voor jou. En het is heel leuk om te lezen hoe enthousiast je wordt van de leerlingen.
Antwoord op je feedbackvraag:
Je mag nog uitgebreider vertellen hoe je jouw lessen hebt gegeven. Je vertelt al wel welke vakken je hebt gegeven.
Bij de muziekles vertel je ook goed waarom je voor dat onderwerp had gekozen. Heel leuk dat je als afsluiting 'do-re-mi' ging zingen.
Wat voor leuke actieve werkvorm had je toegevoegd aan je spelling les?
Hoe zag je muziekles eruit? Wat heb je de leerlingen laten doen?
Je vertelt ook dat je strenger mag zijn in het aanspreken van leerlingen. Hoe ben je van plan dat te doen? Dat mag je meer uitgebreid beschrijven.

Luigi
5 jaar geleden

Ha Dewy,

Wat een leuke blog om te lezen! Je schrijft goed vanuit je eigen ervaringen en hoe jij het ervaart op stage. Fijn om te lezen dat je het zo leuk hebt in groep 8.

Om terug te komen op jouw feedback vraag mag je bij je volgende blogs die je gaat schrijven nog iets meer in gaan op je lessen. Ik ben heel benieuwd wat voor werkvorm je bij je spellingsles had toegevoegd. Ook zou ik bijvoorbeeld willen weten hoe jouw muziekles in elkaar zat. Je zou bij je volgende blogs iets meer op deze dingen in kunnen gaan.

Verder heb ik met plezier jouw blog gelezen :)

Groetjes, Luigi

Meaghan
5 jaar geleden

Hoi Dewy!

Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt. Je schrijft leuk en positief, ik heb een goed beeld gekregen van jouw stagedag.

Ik heb vaak gehad dat ik tijdens het lezen niet meer wist waar ik was, omdat het een heel lang stuk tekst achter elkaar is. Probeer er anders alinea's van te maken, of meer gebruik maken van leestekens (interpunctie).

Verder had ik het gevoel dat je je hele stagedag kort maar krachtig wilt uitleggen. Super fijn, zo krijgen de lezers een compleet plaatje van hoe jouw stagedag eruit hebt gezien. Hierdoor ontstaan alleen wel vragen voor de lezers, omdat je niet op alles wilt ingaan. Zoals: wat is een IEP-toets of een IEP-training? Wat voor werkvormen heb je precies toegepast bij je spellingles? En wat voor werkvormen bij muziek?

Je zegt heel concreet wat voor lessen je hebt gegeven en hoe die zijn verlopen, maar ik mis een beetje de uitleg in hoe je het hebt aangepakt!
Je schrijft fijn, erg leuk om te lezen.

Liefs, Meaghan.

Maak jouw eigen website met JouwWeb