Evaluatie kritische handelingen

Sinds februari 2019 loop ik stage in groep 8. Voorgaande twee periodes heb ik stage gelopen in groep 4 op dezelfde school. In het begin moest ik best wel aan het idee wennen dat ik in groep 8 stage zou gaan lopen, omdat er een groot verschil is tussen groep 4 en groep 8. Ik heb tijdens mijn vooropleiding, vorig jaar, tien weken in een groep 8 gestaan. Hierdoor had ik al wat ervaring met de leeftijd, maar toch vond ik het redelijk spannend.

De eerste dag ben ik vooral de leerlingen gaan leren kennen en de manier van werken in hun klas. De tweede week van de periode heb ik al een les gegeven. Hierdoor kon ik al snel een leerdoel formuleren en kijken waar ik aan wilde werken. Uit de tussentijdse evaluatie van de kritische handelingen met mijn mentor uit groep 4 en mijn studieloopbaanbegeleider zijn een aantal punten gekomen waar ik aan kan gaan werken in groep 8. Dit waren de volgende leerdoelen:
- Ik benoem het doel dat ik heb gesteld voor de les bij de leerlingen
- Ik laat de leerlingen meer autonomie ervaren, waarbij je kunt denken aan dat de leerlingen zelf ontdekken, reflecteren op hun eigen werk en kunnen hierbij zelf keuzes maken voor hun eigen leerproces
- Tijdens de lessen maak ik gebruik van verschillende volumes in mijn stem
Zoals ik alvorens heb benoemd, heb ik deze doelen samen opgesteld met mijn studieloopbaanbegeleider en voormalige mentor. Ik moet zeggen dat ik deze persoonlijke leerdoelen wel beheers. Het is in groep 8 een stuk makkelijker om de doelen te benoemen, omdat de leerlingen weten wat ik hiermee bedoel. In groep 4 was dit namelijk niet altijd het geval. Ik geef de leerlingen nu meer de kans om autonomie te laten ervaren. Ik heb de leerlingen namelijk bij een aantal lessen al eerder losgelaten tijdens de instructie, omdat ik het gevoel had dat ze het wel aankonden. Ook hebben de leerlingen soms inbreng in het vormgeven van de les op dat moment. Hierdoor voelen de leerlingen ook dat ze mee mogen beslissen.

Naarmate OGP3 vorderde, heb ik nog een aantal andere persoonlijke leerdoelen opgesteld. Tegen deze leerdoelen liep ik aan en wilde ik graag mee aan de slag. Dit waren de volgende leerdoelen:
- Ik ben consequent in het geven van waarschuwingen, waarbij consequenties volgen als er niet geluisterd wordt na 3 waarschuwingen
- Ik geef mijn les zodanig dat ik het opbrengst gericht werken bevorder
- Ik ben consequent in de regels die ik tijdens mijn les op stel voor de leerlingen (hierbij kun je denken aan, dat als ik wil dat het stil dat dit ook gebeurd)
Ik moet zeggen dat er nu al een verschil is ontstaan is tussen het begin van de periode en nu. Ik ken de leerlingen nu beter en ik weet hoe ik ze kan aanspreken. Hierdoor ben ik ook meer consequent geworden en geef ik leerlingen sneller een waarschuwing of minpunten. Het opbrengstgericht werken probeer ik in iedere les te bevorderen. Hierbij komt ook differentiatie bij kijken. Ik bied de leerlingen regelmatig een instructie aan, waarbij ik de klas in meerdere groepen verdeel en sommigen leerlingen aan hun eigen doelen laat werken. De komende tijd is het belangrijk dat ik nog meer ga differentiëren tussen de verschillende niveaus en dat ik dit duidelijk overbreng op de leerlingen. Het meer gebruik maken van differentiatie is een persoonlijk leerdoel voor de komende periode.

Bij het opstellen van mijn persoonlijke leerdoelen heb ik vooral gebruik gemaakt van het competentieprofiel met daarbij de kritische handelingen. Verder zijn mijn leerdoelen vooral tot stand gekomen door de ervaringen en reflecties op stage.
Een kenmerk dat je veel terugziet in mijn lessen is dat ik veel gebruik maak van de beweging van het kind. Tijdens de opdracht in OGP1 ben ik door middel van onderzoek er achter gekomen dat beweging tijdens een les belangrijk is voor een kind. Volgens het programma Physical Activity Across the Curriculum (PAASC), heeft bewegend leren een positieve invloed op het leren (Beter leren door beweging?, 2016). Iedere keer valt het me weer op dat dit veel doet met de leerlingen en dat ze dit als erg leuk ervaren.

Ik moet zeggen dat ik de afgelopen periode nog geen moment heb gehad dat ik het niet leuk vond of dat het extreem tegen zat. Ik heb wel een aantal momenten gehad waarbij ik het even moeilijk vond en ik het gevoel had dat het totaal niet liep, terwijl mijn mentor juist op het einde van de dag aangaf dat het gewoon goed ging. Op sommige momenten is er nog wat twijfel bij mezelf. Alhoewel ik goed weet dat ik het gewoon kan. Ik ga iedere week weer met heel veel enthousiasme en zin naar stage toe.

Ik heb tot nu toe van mijn mentor, Lindsay ook veel positieve en/of opbouwende feedback gehad. Dit is fijn en hier kan ik iets mee. Op deze manier word ik gemotiveerd om het de volgende keer nog beter te doen. Er komen ook regelmatig leerlingen naar me toe die dan komen zeggen dat ze het leuk vinden als ik weer een les geef. Of ze komen in het begin van de ochtend en vragen; ‘juf, geef jij vandaag weer een les’? Ik kan hieruit opmaken, dat de leerlingen het leuk vinden als ik een les geef.

 

Wat betreft de kritische handelingen heb ik me de afgelopen periode verder gespecialiseerd. Ik zal per kritische handeling benoemen hoe ik hier mee aan de slag ben gegaan.

-Kritische handeling A.1 Bespreken van en omgaan met regels
Vanaf de start op stage tot nu toe ging ik al snel goed om met de regels. Het is voor mij vanzelfsprekend dat je de regels die op een school gehanteerd worden als stagiaire ook aanneemt en ondersteund. Ik wijs regelmatig leerlingen op regels die gelden op school. In de klas stelt de groep regelmatig een regel/doel op waar ze een bepaalde periode aan werken. Een voorbeeld hiervan was ‘Als een iemand praat is de rest stil’. Deze regel stond ook op het bord. Automatisch nam ik deze regel over en wees ik de leerlingen hier ook op. Een andere regel die de afgelopen tijd in de klas gold was, dat de leerlingen zich moesten richten op hun eigen taak. Ik heb hier ook regelmatig leerlingen op gewezen.

-Kritische handeling A.3 Leiding geven aan het groepsproces

Als ik aanwezig ben op stage probeer ik de leerlingen te stimuleren tot leren. Ik zorg ervoor dat er een positieve sfeer is tijdens mijn lessen, doordat ik regelmatig een actieve werkvorm toepas in mijn lessen. Ik heb gemerkt dat de leerlingen hier enthousiast van worden en hierna ook harder gaan werken. Als ik van te voren aankondig dat we weer een ‘leuk spel’ gaan spelen doen de leerlingen nog wat meer hun best en willen ze graag er naar toe werken. Tijdens de lessen op de pabo werden er veel coöperatieve werkvormen aangeboden. Door deze werkvormen ben ik geïnspireerd en ben er ik er nog meer mee aan de slag gegaan. Tijdens de lessen op school was het me opgevallen dat ook ik het erg leuk vindt om tijdens een les bezig te zijn met een werkvorm. Je bent namelijk op een wat  meer speelse manier bezig met de stof. De werkvormen die ik heb toegepast tijdens mijn lessen kun je terugvinden op mijn portfolio! Zie de volgende link: https://sites.google.com/view/dewyweiss-portfolio/homepage

In groep 4 heb ik geleerd om de leerlingen meer positieve feedback te geven, zodat andere leerlingen dit ook wilden. Sinds dat ik in groep 8 stage loop geef ik heel veel positieve feedback. Ik probeer de leerlingen veel te complimenteren als ze iets goeds hebben gedaan. Het is me namelijk opgevallen dat de leerlingen dit fijn vinden en dat het ze motiveert. De leerlingen die niet goed meedoen worden hierdoor ook alerter en willen ook een complimentje krijgen.
Op het einde van de periode kregen we de roos van Leary aangeboden. De roos van Leary is een cirkel met schematische weergave van verschillende gedragsmogelijkheden en het effect daarvan op anderen. De Roos van Leary geeft inzicht om bewust keuzes te maken in actie en reactie. Bij het sturen van gedrag kan je invloed uitoefenen op wat je zegt, maar ook op hoe je het zegt. De Roos van Leary gaat vooral over hoe je iets zegt.
Op school werden er aan ons een aantal vragen voorgelegd. Je moest dan op de plaats in de klas gaan staan van de situatie die bij jou zou passen. Hieruit bleek dat ik best vaak bij leidend/helpend kwam te staan. Ik kan me hier in stage ook goed bij vinden. Ik neem namelijk altijd een leidende houding aan en de leerlingen weten dat ze naar mij moeten luisteren. Ik heb dit ook van mijn SLB’er en mentor terug gehoord, dat ze de leidende rol in mij zien. Doordat we de Roos van Leary aangeboden hebben gekregen, kijk je toch weer op een andere manier naar jezelf als individu en als leerkracht.

-Kritische handeling A.4 Interactie aangaan met de groep

Interactie aangaan met de groep is redelijk vanzelfsprekend voor mij. Ik vind het belangrijk dat kinderen zich gehoord voelen. Ik ga dus ook graag met een leerling een gesprek aan als hier de kans voor is. Als een kind mij iets verteld of wil uitleggen, luister ik actief naar de leerling en toon ik respect. Ik heb afgelopen periode een sociogram afgenomen bij de leerlingen, hierbij heb ik een beetje de kans gekregen om de leerlingen beter te leren kennen. Op mijn eerste stagedag in groep 8 gingen we naar de bioscoop als schooluitje. Hierbij kreeg ik ook de kans om met leerlingen gesprekken aan te knopen en te horen wie zij nou waren, dit was een erg leuke eerste dag.

-Kritische handeling B.1 Leerdoelen stellen

Vanaf het begin van het schooljaar ben ik al veel bezig geweest met het opstellen van concrete leerdoelen. Mijn mentor in het eerste semester reflecteerde op mijn lessen door middel van mijn persoonlijke leerdoelen en lesdoelen, hierdoor heb ik veel geleerd over het concreet maken van je les- en leerdoelen. Vanaf de start van het afgelopen kwartaal heb ik mijn les doelen en persoonlijke leerdoelen SMART geformuleerd. Ze zijn duidelijk en concreet. Mijn persoonlijke leerdoelen en lesdoelen zijn terug te vinden in mijn online portfolio. Zie de volgende link: https://sites.google.com/view/dewyweiss-portfolio/homepage

-Kritische handeling B.2 Leeractiviteiten ontwerpen

Ik heb de afgelopen periode iedere week minimaal 2 leeractiviteiten ontworpen. De ene keer was het een methode les waar ik zelf werkvormen aan toevoegde en de andere keer waren het zelf ontworpen lessen. Ik heb weinig moeite gehad met het ontwerpen van de lessen. Dit zal ook te maken hebben met mijn vooropleiding. Ik heb er al veel mee kunnen oefenen en ik wist ook hoe ik persoonlijke leerdoelen en lesdoelen moest opstellen. Voor OGP3 moesten we verschillende lessen geven gericht op de behoeften van de groep. Hiervoor heb ik 4 lessen zelf ontworpen zonder methode. Ik vond het heel erg leuk om dit te doen, omdat je erg vrij bent in wat je de leerlingen aanbiedt. Deze lessen pakten erg goed uit en de leerlingen waren super enthousiast. Je kunt de lessen die ik afgelopen periode heb ontworpen terug vinden in mijn portfolio. De link vindt je in mijn evaluatie en onderaan het document terug.

-Kritische handeling B.3 Leeractiviteiten begeleiden

Als ik een les heb gegeven aan de leerlingen uit mijn klas ga ik bijna altijd na over nog vragen zijn. Op die manier kan ik er achter komen of de leerlingen mijn uitleg hebben begrepen. Ik vind dit persoonlijk heel fijn, omdat ik dan weet wie ik nog extra hulp kan aanbieden. Als er leerlingen zijn die nog een verlengde instructie nodig hebben laat ik hun naar voren komen en wisselen ze van plaats met andere leerlingen. Ik heb dit af en toe gedaan, maar dit mag ik meer gaan doen. De komende tijd wil ik meer gaan differentiëren tussen de niveaus van de leerlingen. Als de leerlingen zelfstandig aan het werk zijn loop ik veel rond door de klas. De leerlingen mogen me dan vragen stellen als ze iets niet begrijpen over de opdrachten. Als de leerlingen met Snappet werken tijdens rekenen gebruik ik mijn Ipad om te bekijken hoe de sommen worden gemaakt. Ik kan namelijk via mijn I-pad zien hoe de leerlingen de sommen maken. Mijn mentor heeft ook al vaker aangegeven dat ze het goed vindt dat ik zo veel rond loop door de klas. Op die manier heb ik in beeld wat de leerlingen doen. Wil je meer lezen over hoe mijn dagen in elkaar zaten de afgelopen periode? De volgende link lijd je naar mijn weblog waar je inhoudelijk over mijn lessen en ervaringen leest.

https://dewyblog.jouwweb.nl/

-Kritische handeling D.1 Eenvoudig gesprek met een ouder voeren

In OGP2 heb ik op het einde van de periode een oudergesprek moeten voeren naar aanleiding van het observeren van een leerling. In het begin van het gesprek met de moeder van de leerling praatte ik veel en snel, waardoor de moeder niet echt de kans kreeg om te reageren. Dit had vooral te maken met het feit dat ik erg zenuwachtig was. Voor mijn gevoel was het gesprek best rommelig. Na afloop besprak ik dit met mijn mentor (Mirjam). Zij gaf aan dat dit juist niet zo was en dat er een mooie opbouw in mijn verhaal zat. Het oudergesprek was een leerzame ervaring, maar ook erg leuk om te doen. Ik heb van mijn mentor tips en tops meegekregen die ik kan meenemen naar de oudergesprekken die nog zullen komen. Doordat ik nu een oudergesprek heb gevoerd met een ouder verwacht ik dat het de volgende keer beter zal gaan en dat ik minder zenuwachtig zal zijn. De afgelopen periode in mijn huidige stageklas heb ik de adviesgesprekken bijgewoond. Hierbij hoefde ik de ouders niet te woord te staan over het kind. Ik gaf de ouders een hand, stelde me voor en praatte soms een beetje mee in het gesprek. Door het bijwonen van de adviesgesprekken heb ik nog meer kennis opgedaan over het voeren van een oudergesprek.

-Kritische handeling E.2 Bespreken van opbrengsten en kwaliteit van leeractiviteiten met collega’s

Als er dingen zijn die me tijdens een les opvallen bespreek ik dit altijd met mijn mentor. Ik bespreek ook leerlingen die mij positief of negatief opvallen in de klas met mijn mentor. Laatst was het namelijk zo dat er iets was voorgevallen met een leerling en toen ik daar achteraf over nadacht klopte het niet helemaal, dit besprak ik toen met mijn mentor. Zij was heel blij dat ik dit aan haar aangaf. Ook kwam dit ter sprake in de teamkamer, op dat moment was het voor mij een mooi moment om het met andere collega’s te delen. Het afgelopen kwartaal heb ik een koffie/thee moment en een studiedag bijgewoond. Tijdens een koffie/thee moment worden belangrijke aspecten en leerlingen besproken. Op dat soort momenten krijg ik meer te maken met de andere collega’s en kan ik informatie over leerlingen delen als dit nodig is. Tijdens de studiedag heb ik ook met veel collega’s kunnen praten en dingen bespreekbaar kunnen maken. Uit deze punten kun je opmaken dat ik vol op bezig ben met de kritische handeling. De afgelopen periode heb ik aan mijn  medestudenten reflecties getoond via een online weblog. Ik heb de studenten regelmatig feedback gevraagd op deze blogs. De feedback en de verwerking ervan kun je terug vinden op mijn online blog. De website hiernaar toe is: https://dewyblog.jouwweb.nl

De komende tijd ga ik me vooral focussen op het differentiëren tussen de verschillende niveaus van de leerlingen. ik ga me hier op focussen, omdat dit altijd een goed doel is om aan te werken. Dit komt namelijk bij iedere groep van pas. Verder ga ik me voorbereiden op CE1 en véél lessen geven aan de leerlingen!

 

De gekregen feedback van medestudenten en mijn studieloopbaanbegeleider is verwerkt in de post.


Links
Online portfolio
https://sites.google.com/view/dewyweiss-portfolio/homepage

Online blog
https://dewyblog.jouwweb.nl/

 

Reactie plaatsen

Reacties

Monique
5 jaar geleden

Lieve Dewy
Ik heb genoten van je blog en alle info daar om heen. Ik ben supertrots op je! Een echte juf in spe!
Blijf genieten en groeien van je mooie ervaringen!
Succes verder met je opleiding😘
Grtjes je mams

René van Heugten
5 jaar geleden

Beste Dewy,

Ik heb jouw evaluatie van OGP3 bestudeerd.

Wat is al bereikt?
Ik zie een uitvoerige, waardevolle tekst waarin je zelfkritische over jezelf schrijft.
Je schrijft vanuit je leerdoelen / uitdagingen.
Je verwijst naar praktijkervaringen.
Je verwijst naar relevante theorie.
Het is inhoudelijk een sterke, op groei gerichte tekst.

Wat is nog nodig?
Je zou wat meer het verband mogen leggen met de lesinhouden van de pabo.
Wat leerde je bij de verschillende vakgebieden en wat betekent dat voor je werkplekleren.

Maar vooral:
Je verwijst niet naar je portfolio.
Zinnen als: Zoals je kunt zien in mijn rekenles..
Of zoals blijkt uit de feedback bij mijn weblog..
En dan bij voorkeur heel duidelijk verwijzen, zodat men het in het portfolio kan vinden.

Beter nog: met een klikbare hyperlink zodat men meteen bij het onderliggende bewijsstuk is.

Wat zou je nu kunnen doen?

1) verwijs naar lessen op de pabo
2) maak verwijzingen naar je portfolio, inclusief weblog.

Groet,
René

Luigi Maria
5 jaar geleden

Ha Dewy,

Ik zie hele mooie dingen in je evaluatie! Je beschrijft heel goed wat je wilt uiteindelijk wilt bereiken en waar je dus naar toe wilt werken. Heel fijn om te lezen dat het beter gaat dan op het begin van het kwartaal en dat er leerdoelen behaald zijn. Je mag deze ook vertellen a.d.h.v. voorbeelden uit de praktijk. Erg goed dat je je goed focust op het opbrengstgericht werken. Tot slot benoem je ook goed je leerdoelen die je meeneemt.


Je benoemt in het tweede stukje erg goed wat je zelf toepast in je les. Ook fijn dat je hier zo positieve feedback van je mentor over krijgt.

Tot slot beschrijf je alle kritische handelingen erg goed en duidelijk. Je bent zelfs bezig geweest met kritische handelingen die niet aanbod kwam in dit OGP.

Je hebt een zeer goede evaluatie geschreven. Ik zie een hardwerkende student en een top juf!

Ise Mulders
5 jaar geleden

Hi Dewy!

Mooie evaluatie. Je hebt een goed beeld van jij als leerkracht. Je weet waar je wel en niet voor staat en dit beschrijf je duidelijk. Je hebt een goede keus gemaakt in wat je wel en niet verteld. Iets waar ik nog van je kan leren ;).

Ik ben een aantal taalfouten tegen gekomen:
- inleiding: bij de zin 'ik heb bij mijn vooropleiding...', staat de komma verkeerd. Deze moet pas na het deel 'vooropleiding vorig jaar'.
- 1e alinea: 'zoals ik al eerder zei' = spreektaal
- 3e alinea: bij de eerste zin moet tussen vorderde en heb een komma.
- 3e alinea: de zin na je punten moet je even veranderen. Deze klopt niet qua formulering: 'verschil is ontstaan is'


Verder zie ik veel terugkoppeling op je stage maar weinig voorbeelden. Misschien is het een goed idee om ook voorbeelden van situaties te geven.
Goede theorie verwijzing!


Ga zo door Dewy!
Ise Mulders

Maak jouw eigen website met JouwWeb