Maandag 11 maart

Gepubliceerd op 19 maart 2019 om 17:53

Het was maandag ochtend mijn wekker ging alweer vroeg af. Ik was net een dag thuis van vakantie en ik kon vandaag al direct aan de bak. Wat natuurlijk wel heel erg leuk is. Het was kwart voor 8 toen ik op stage aankwam. Ik had met mijn mentor wat dingen klaargezet, zodat we klaar waren voor de eerste dag na de vakantie. We liepen naar beneden om de leerlingen op te halen en de eerste vraag die ik kreeg was: ‘juf, wat doe jij hier?’. Ik vertelde de leerlingen dat ik er de hele week zou zijn, omdat ik stageweek heb. Ze reageerden direct super enthousiast en maakte een ‘yes’ gebaar. Dit vond ik super leuk om te zien. De leerlingen vinden het erg leuk als ik er ben. Ik moet zeggen dat het enthousiasme van de leerlingen tijdens mijn aanwezigheid me heel erg motiveert. Ik had in het begin nooit verwacht dat leerlingen uit groep 8 een stagiaire zo erg konden waarderen, maar het tegendeel is bewezen. Ze vinden het juist super leuk als ik er ben, wat ik heel fijn vindt.

De les van de leerlingen was ondertussen begonnen. In het ochtenddeel heb ik geen les gegeven. Ik heb toen vooral rondgelopen en de leerlingen geholpen waar dit nodig was. In de middag had ik twee lessen gepland staan. Dit waren de lessen Techniek en Muziek. Deze twee lessen had ik volledig zelf ontworpen en bedacht. Hierdoor was ik erg benieuwd naar de reacties van de leerlingen op mijn les, omdat het voor mij ook nieuw was. Ik begon de middag met de les van techniek. De leerlingen mochten aan de slag met taakkaarten. Op deze taakkaarten stonden opdrachten die ze uit konden gaan voeren. De leerlingen waren direct super enthousiast, maar hierdoor was het erg rommelig en druk in de klas. ik moest ook even wennen, want dit was mijn eerste les aan 36 kinderen. Best wel heftig kan ik je eerlijk zeggen. Gelukkig waren de leerlingen zo enthousiast dat ze ook echt aan het werken waren. Doordat ze zo lekker aan het werken waren bleef er weinig tijd over voor de muziekles. Mijn mentor gaf aan dat we deze het beste naar morgen konden schuiven als ik dat ook goed vond. Ik vond dat ook goed, dus dat deden we. Na mijn les gingen we nog even naar buiten om het ei-experiment te testen. Helaas was het mislukt, maar de leerlingen hadden grote pret. En toen was de eerst dag al weer voorbij. De tijd gaat enorm snel op een stagedag.

Na schooltijd kwam mijn studieloopbaanbegeleider van het Fontys voor een gesprek met mijn mentor en mij. Dit gesprek verliep soepel en goed. Mijn mentor van stage is erg tevreden en ze vindt het leuk dat ik er ben. Na het gesprek met mijn mentor heb ik nog een OPP gesprek bijgewoond over een leerling en daarna was het echt tijd om naar huis te gaan.

 


Reactie plaatsen

Reacties

Ise Mulders
6 jaar geleden

Hee Dewy,
Wat een leuke, enthousiaste blog!
Knap dat je les hebt gegeven aan 36 leerlingen. Dit lijkt mij ook heftig.
Heel erg leuk dat de leerlingen uit groep 8 je zo accepteren. Ik had ook verwacht dat dit bij een groep 8 wel anders was.
Let de volgende keer op je spelling. Zo heb je aan het einde van de periode minder werk ;).
Zelf ben ik ook benieuwd naar wat voor lessen je hebt gegeven. Zo kunnen de studenten er misschien inspiratie uithalen.
Liefs Ise

Loes Hertog
5 jaar geleden

Leuk om te lezen dat het begin van de stageweek zo goed ging. Ik kan lezen dat je het naar je zin hebt. Goeie reacties van de kinderen ontvangen is absoluut een positief bericht. Ik zou wat meer op je interpunctie letten als je een blog gaat posten. Verder zou het leuk zijn als je meer ingaat op de details van een les, zodat de lezer een idee krijgt van jouw manier van werken. Ik ben erg benieuwd naar je volgende blog. Je werkt met plezier!

Maak jouw eigen website met JouwWeb