Een spannende dag met twee observaties

Gepubliceerd op 10 april 2019 om 13:10

In de titel van mijn blog benoem ik het al een beetje, het was vandaag een best spannende dag. René mijn studieloopbaanbegeleider en de IB’er van mijn basisschool kwamen beide een les van me observeren. Eerst was ik hier best wel zenuwachtig voor, maar toen ik eenmaal voor de klas stond om mijn les op te starten was het helemaal voorbij. Ben je benieuwd hoe mijn lessen vorm waren gegeven en verliepen? Lees dan gauw verder!

 

Mijn dag begon met het geven van de rekenles. René was ondertussen al aanwezig in de klas. In het begin van de ochtend was ik nogal zenuwachtig, maar zodra mijn les startte waren de zenuwen voorbij. Ik liet de leerlingen starten met een opwarmertje op Snappet. De leerlingen waren direct aan de slag en gingen in stilte ermee aan de slag. Na 7 minuten hieraan gewerkt te hebben, mochten de leerlingen hun laptop dicht doen. Ik vertelde de leerlingen dat ze achter hun stoel moesten gaan staan. Direct zag ik een aantal enthousiaste gezichten, want de leerlingen verwachten weer een leuke werkvorm en dat is was ook zo. De leerlingen kregen allemaal een kaartje met daarop een erbij of eraf som. Sommige sommen waren ook met kommagetallen. Het was de bedoeling dat iedere leerling opzoek ging naar een andere leerling. Een andere leerling gevonden? Dan reken je elkaars som uit. Als beide leerlingen de sommen goed hadden, mochten ze wisselen van kaartje en door naar de volgende leerling. De leerlingen deden dit super goed en ze waren erg fanatiek in het uitrekenen van de sommen. Toen ik aangaf dat ze moesten gaan zitten deden ze dit ook direct. Hierna ging ik door met de instructie over het optellen en aftrekken van kommagetallen (allerlei). Ik deed één som met de leerlingen samen op het digibord. Het uitrekenen van deze som verliep vlot en soepel, waardoor een aantal leerlingen al snel aan de slag konden. Met nog een deel van de klas had ik een som van de instructie opdrachten samen met ze gemaakt. Al gauw had ik door dat ze wisten hoe ze deze sommen uit moesten rekenen en liet ik deze leerlingen ook zelf werken. Tijdens het zelfstandig werken liep ik rond door de klas en complimenteerde ik de leerlingen persoonlijk.

 

Na de rekenles gaf ik spelling. De spellingles was direct na rekenen, waardoor ik weer een lesovergang had. Ik moet zeggen dat ik weinig moeite heb met de lesovergangen en dat dit iedere keer snel verloopt. De spellingles van vandaag had ik geheel zelf ingevuld, dit betekende dat ik ook een werkblad als verwerking had gemaakt voor de leerlingen. Tijdens mijn spellingles kwam de IB’er van mijn stageschool kijken. Ik had haar namelijk uitgenodigd om een keer te komen kijken, zodat zij ook een beter beeld over mij kon vormen. Ik begon de les met het herhalen van de persoonlijke en bezittelijke voornaamwoorden. De leerlingen schreven op hun wisbordje (een gelamineerd blad, waarop geschreven wordt met een whiteboard stift) het persoonlijk- of bezittelijk voornaamwoord uit de zin op het bord op. Daarna mochten de leerlingen hun laptop erbij pakken. We gingen namelijk zinsontleding doen doormiddel van een quiz. De leerlingen vinden het altijd erg leuk als er een quiz wordt toegevoegd aan de les. Tijdens de quiz is het niet alleen spelen, maar ze leren natuurlijk ook de zinnen ontleden. Na de quiz kon ik meteen een mooi doel koppelen aan deze opdracht. Het viel me namelijk op dat de leerlingen een wedstrijdje maakten van de quiz, waardoor er veel fouten werden gemaakt. Ik gaf toen aan dat de leerlingen dit morgen natuurlijk niet bij de toets moeten doen, maar dat ze dan juist rustig aan moeten doen en dat ze alles nog een keer controleren. Hierna mochten de leerlingen zelfstandig aan het werk met het werkblad. Voordat het uitgedeeld werd besprak ik de opdrachten kort met de leerlingen door, daarna mochten ze beginnen. Tijdens het zelfstandig werken waren de leerlingen rustig en hard aan het werken. Eerst wilde ik de les afsluiten met een coöperatieve werkvorm, maar gezien de tijd had ik dit niet gedaan. Ik vond het erg leuk dat ik een keer een les geheel zelf mocht invullen. Ik had hier ook veel tijd in gestopt, omdat ik het graag volledig en goed wilde hebben voor de leerlingen. De les was volgens mijn mentor en mij zeker geslaagd.

Op het einde van de dag had ik een bespreking met mijn mentor, studieloopbaanbegeleider en de IB’er. Alle drie waren ze enorm enthousiast over de lessen die ik vanochtend had gegeven. En buiten deze lessen was mijn mentor ook erg enthousiast over mijn functioneren in de stage. Ik was best wel overdonderd met al de complimenten die ik kreeg. Ik wist namelijk zelf ook dat het erg goed ging, maar dat ze zo enthousiast waren was voor mij best verrassend. Het was natuurlijk wel hartstikke fijn en leuk om dat te horen. Tijdens dit gesprek zijn we tot de conclusie gekomen dat ik Bijlage B van de kritische handelingen nu mag afronden op papier. Dit betekent dat ik aan de slag mag gaan met de kritische handelingen uit de hoofdfase. Ik heb enorm veel zin om aan de slag te gaan met die kritische handelingen. En kom maar op met CE1, dat gaat helemaal goed komen!

 

Feedbackvraag:
In hoeverre heb ik de inhoud van mijn lessen beschreven, zodat het voor de lezer duidelijk is wat ik heb gedaan?

Verder mag er altijd op spelling en interpunctie gelet worden. 


Reactie plaatsen

Reacties

Demi Bogaars
5 jaar geleden

Jouw feedbackvraag: In hoeverre heb ik de inhoud van mijn lessen beschreven, zodat het voor de lezen duidelijk is wat ik heb gedaan?

Ik denk dat je dat al hebt gedaan. Ik krijg een goed beeld van hoe jouw dag verloopt en hoe je je daarbij voelt. Ook zie ik welke werkvormen je hebt gebruikt en dat je een lesovergang had. Top!

Ook schrijf je over je kritische handelingen, super leuk. Misschien ook leuk om te vertellen welke je hebt toegepast.

Let nog even op je spelling. Zie de zin: ''Direct zag ik een aantal enthousiaste gezichten, want de leerlingen verwachten weer een leuke werkvorm en dat is was ook zo.''

Groetjes,
Demi

Lisa
5 jaar geleden

Op je vraag: Ja je hebt ze erg goed beschreven! Je legt duidelijk uit wat je gaat doen en met achterliggende gedachte. Ook erg leuk om je gevoel erbij te zetten inderdaad, hierdoor word het een persoonlijker bericht wat erg fijn leest!

Anne te Stroet
5 jaar geleden

Jouw feedbackvraag is: In hoeverre heb ik de inhoud van mijn lessen beschreven, zodat het voor de lezer duidelijk is wat ik heb gedaan?

Ik denk dat je dit heel goed gedaan hebt. Als ik jouw blog lees krijg ik een goed beeld van wat de leerlingen tijdens jouw les moesten doen en wat jij zelf hebt gedaan. Je vertelt welke werkvormen je gebruikt en ook welke materialen.

Je beschrijft dat de leerlingen er tijdens jouw spellingsles een wedstrijdje van gingen maken en dat zij hierdoor veel fouten hadden. Misschien is het leuk om te schrijven hoe je dit de volgende keer anders zou doen?

Je blog is erg leuk om te lezen!

Groetjes,
Anne

Jeroen
5 jaar geleden

Als antwoord op jouw feedbackvraag (In hoeverre heb ik de inhoud van mijn lessen beschreven, zodat het voor de lezer duidelijk is wat ik heb gedaan?):

Je hebt heel duidelijk beschreven wat je in je lessen hebt gedaan. Ik krijg een goed beeld van jouw stagedag.

Ik vind het leuk om te lezen dat je lessen zo interactief zijn. Deze manier van onderwijs spreekt mij erg aan! Je enthousiasme komt in dit verhaal zeker naar voren. Ik kan dan ook goed begrijpen dat de aanwezigen bij de bespreking zo positief waren.
In je verhaal trof ik een aantal zinnen aan waarvan de zinsbouw of spelling niet helemaal klopt (bijvoorbeeld: De leerlingen waren direct aan de slag en gingen in stilte ermee aan de slag. & opzoek ging --> op zoek ging). Ondanks dat is het een prima stuk!

Groeten,
Jeroen

Maak jouw eigen website met JouwWeb