Een dag met veel werkvormen

Gepubliceerd op 29 maart 2019 om 13:50

Vandaag stonden er 2 lessen en een les die mijn mentor en ik samen geven gepland. De eerste les die ik vandaag aan de leerlingen had gegeven was rekenen. Ik had gisteren al even op Snappet gekeken om te zien waar de leerling tegen aan liepen. Hierdoor kon ik mijn les van vandaag daar op aanpassen.

 

Ik had de rekenles geïntroduceerd met een erg leuke werkvorm. Deze werkvorm ging als volgt: de klas werd opgedeeld in vier groepen van 4 a 5 leerlingen. Ieder groepje kreeg een gevulde maatbeker. In iedere maatbeker zat een andere hoeveelheid. De ene maatbeker had 400 ml, de andere 500 ml enz. Het was de bedoeling dat de leerlingen de inhoud in ml omrekenden naar een andere inhoudsmaat of naar kubieke meter. Ze mochten 3 maten bedenken, waarvan er één goed moest zijn. Als de leerlingen als groepje drie antwoorden hadden opgeschreven mochten ze voor de klas komen. De andere leerlingen uit de klas moesten berekenen welk antwoord bij de maatbeker hoorde. Ieder groepje kwam hierbij aan bod. De leerlingen vonden het heel erg leuk om dit te doen. Toen ze hoorden dat ze met de maatbekers aan de slag mochten werden ze direct heel enthousiast, dit vond ik fijn om te zien. Na de introductie mochten een aantal leerlingen al zelfstandig aan de slag, maar de overige 15 leerlingen moesten meedoen met de instructie. Het viel me al gauw op dat de aandacht van de leerlingen afdwaalde. Het viel me op, omdat ze veel met andere dingen bezig waren. Hierdoor koos ik ervoor om de leerlingen los te laten en ze zelf te laten beginnen met de opdrachten. Op dat moment wist ik niet goed of ik de goede keus had gemaakt, omdat het voor mijn gevoel nog niet helemaal duidelijk was. Achteraf had ik de goede keuze gemaakt en hadden de leerlingen goed en hard gewerkt. Ik liep rond door de klas om de leerlingen complimenten te geven omdat ze super hard aan het werken waren. Na de rekenles ging ik over op de les van spelling. Deze les gaf ik namelijk ook. De lesovergang verliep vlot en soepel. Ik was de les gestart met een instructie via het digibord, daarna deden we een klassikale werkvorm. De leerlingen moesten een kring vormen rond om de tafels en ondertussen startte ik de PowerPoint met woorden op. Ik had een balletje, dit balletje gooide ik iedere keer willekeurig naar een leerling in de kring. De leerling met het balletje in de hand noemde de categorie of categorieën die bij het woord op het bord hoorden. Bijvoorbeeld: het woord Fitness staat op het bord. De leerling zegt dan dit is een ‘leenwoord’. Het volgende woord komt op het bord en het balletje wordt door gegooid. Op deze manier waren we aan het oefenen met de categorieën. Deze werkvorm motiveerde de leerlingen om goed na te denken over de woorden. Normaal gesproken vinden ze het namelijk best saai om de categorieën te herhalen, maar nu waren ze juist enthousiast.

Na de kleine pauze gaf ik de les van nieuwsbegrip aan een deel van de klas. We gingen samen te werk in een ander lokaal. Er was veel sprake van interactie en ik leerde de leerlingen weer op een andere manier kennen. Het valt me op dat ik op iedere stage dag wel weer iets anders te weten kom of leer van de leerlingen uit groep 8.

Gedurende de rest van de dag heb ik vooral de leerlingen en mijn mentor geobserveerd. Ik leer namelijk naar mijn mening veel van het observeren van mijn mentor. Ik zie dingen gebeuren waar ik zelf tegen aan loop en ik zie bij mijn mentor hoe zij ermee omgaat. Verder heb ik de leerlingen geholpen waar het kon. Ik heb weer een leuke en leerzame dag achter de rug.

 

Feedbackvraag:

In hoeverre kun je ervaren door het lezen van mijn blog post hoe mijn lessen vorm zijn gegeven?


Reactie plaatsen

Reacties

Demi Bogaars
5 jaar geleden

Jouw feedbackvraag: In hoeverre kun je ervaren hoe mijn lessen vorm zijn gegeven in de tekst?

Ik denk dat je dit al vrij goed hebt gedaan. Ik lees jouw ervaringen over verschillende lessen met daarbij werkvormen. Leuk om te lezen! Ook zie ik dat je je gevoel uit in deze weblog, hoe enthousiast je kinderen maakt, maar ook hoe enthousiast jij bent over het beroep.

Je vertelt dat je dingen ziet waar jezelf tegen aanloopt. Misschien nog een leuk idee om erbij te vertellen is wat je hebt geleerd van je stagebegeleider te observeren en daar eventueel over in gesprek gaan.

Verder is het een super leuke weblog. Ik zie dat je er veel moeite in stopt, dus ga zo door topper!

Liefs,
Demi

Neeltje Horst
5 jaar geleden

Door het lezen van jouw blog kom ik zelf ook weer op ideeën voor mijn lessen.

Je legt tijdens het schrijven van je tekst goed uit wat je doet en hoe de leerlingen daarop reageren. Let er wel op dat de tekst kloppend blijft. In bijvoorbeeld het eerste stukje staat de volgende zin: "om te zien waar de leerling tegen aan liepen." Kijk hier nog even naar.

Verder een leuke blogpost! En je hebt het volgens mij prima naar je zin in groep 8!

Maak jouw eigen website met JouwWeb