Reflectie dinsdag 19 maart

Gepubliceerd op 19 maart 2019 om 18:06

Ik was vanochtend blij dat het weer dinsdagochtend was. Het voelde wel als een maandag door vorige week. Ik was er toen de hele week en gisteren moest ik weer naar school, dat was even wennen. Toen ik aankwam op stage moest ik nog wat kaartjes knippen voor mijn rekenles. Ik had namelijk een actieve werkvorm bedacht voor de leerlingen.

 

Mijn mentor startte de schooldag met het doorspreken van de planning. Iedere ochtend wordt gestart met LIST lezen. LIST lezen is een methode waarbij alle leerlingen in de school de dag beginnen met een half uur lezen. Tijdens het lezen mag er ook niet gelopen worden door de school. Ik heb gemerkt dat de leerlingen rustig worden van het half uur lezen. Het is namelijk zo dat ze tot nu toe na het lezen de volgende les heel rustig zijn en hard aan het werken gaan. Ik gaf vandaag de rekenles. Deze les startte na het LIST lezen. Ik weet niet of ik dit eigenlijk al eerder had beschreven in mijn reflecties, maar de klas bestaat uit 36 leerlingen. De klas wordt hierdoor iedere ochtend opgesplitst in twee groepen. De ene groep gaat naar de andere groep 8 leerkracht en de andere groep blijft in de klas bij mijn mentor en mij. In de middag komen de leerlingen weer terug en krijgt de klas als gehele groep les. Ik vind het een slimme keuze dat dit op deze manier wordt gedaan. De leerlingen kunnen hierdoor meer begeleiding krijgen en het is rustiger. Ik heb de gehele groep namelijk ook al een aantal lessen gegeven, maar ik moet eerlijk zeggen dat 36 kinderen of 19 kinderen les geven een heel verschil is.

 

Ondertussen was de ochtend groep naar de andere leerkracht en kon ik met mijn rekenles beginnen. De leerlingen moesten beginnen met het zelfstandig maken van een 'opwarmertje' op snappet. Hierna deed ik mijn werkvorm met de leerlingen. Ieder kind kreeg ik een kaartje met daar een lengtemaat erop. De leerlingen moesten op zoek naar dezelfde lengte die anders stond beschreven. De leerlingen vonden het heel erg leuk om dit te doen en wilden het graag nog een keer doen. Ik had toen met ze afgesproken dat als er hard gewerkt zou worden, dat we het op het einde nog een keer doen. De leerlingen werkten tijdens de les erg goed en hard. Net was duidelijk wat ze moesten doen en ze wisten wat ik van ze verwachtte. Hierdoor konden we na de les het spel nog een keer spelen. Ik vond het erg leuk dat de leerlingen zo enthousiast reageerden op de werkvorm en dat ze het goed deden. Tijdens de les luisterden ze ook goed maar me, waardoor ik mijn les goed kon geven. Na de rekenles ging ik meteen door met spelling. Dit was de eerste keer dat ik twee lessen achter elkaar gaf en ik een lesovergang had. Ik vond dat dit heel soepel verliep en dat we makkelijk door konden naar spelling. s 'Ochtends kwam ik wel achter een klein probleem. Ik had namelijk de verkeerde spellingles voorbereid, maar voor mij was dit geen probleem en gaf ik de les die voor vandaag stond gepland. Ik paste de werkvormen die ik had bedacht op een andere manier toe en liet het spellingdictee voor deze keer zitten in verband met de tijd. Doordat ik flexibel was, hadden de leerlingen niet door dat er eigenlijk een probleem was. Tijdens het zelfstandig werken van de les waren de leerlingen stil en hard aan het werk.

 

Gedurende de rest van de dag heb ik vooral de leerlingen en mijn mentor geobserveerd. Ik leer namelijk naar mijn mening veel van het observeren van mijn mentor. Ik zie dingen gebeuren waar ik zelf tegen aan loop en ik zie bij mijn mentor hoe zij ermee omgaat. Verder heb ik de leerlingen geholpen waar het kon. Ik heb weer een leuke en leerzame dag achter de rug. Wat mij betreft mag het deze week weer stageweek zijn.


Reactie plaatsen

Reacties

Pepijn van Gameren
6 jaar geleden

Hoi Dewy,
Ik kan goed zien dat je er veel werk van hebt gemaakt. Ook zie ik hoeveel passie je hebt voor het onderwijs. Ik vind dit erg leuk om te lezen! Wellicht is het misschien wel leuk om wat meer over de inhoud van je lessen te schrijven, zodat wij als lezer kunnen zien wat je bijvoorbeeld als lesdoelen hebt gehad en of dit gelukt is of niet. Let ook nog een beetje op je spelling. Voor de rest vond ik het een leuk en goed artikel om te lezen.

Maaike Caris
6 jaar geleden

Hallo juf Dewy,

Leuk om zo telkens je blogs te lezen! 36 kinderen is inderdaad een hele uitdaging om les aan te geven. Wat goed dat je dat doet! Ook leuk om te horen dat je steeds leuke werkvormen bedenkt. Ik ga zeker kijken of ik er een paar kan jatten.