Reflectie derde stage dag

Gepubliceerd op 28 februari 2019 om 08:52

Dinsdag ochtend, het zou lekker weer worden vandaag en ik had er weer zin in. Voor vandaag stonden er een aantal lessen/opdrachten op de planning. Ik stapte om half 8 op mijn fiets richting stage en kwam om kwart voor 8 aan. Mijn mentor was erg blij dat ik er weer lekker op tijd was. We konden hierdoor samen nog wat dingen doorspreken en klaarleggen. Hierna kon de dag voor ons beginnen.

We liepen naar beneden om de leerlingen op te halen, zodat de dag kon beginnen. Een aantal leerlingen uit mijn vorige stage klas, groep 4 zagen me staan. Ik kreeg direct knuffels van deze leerlingen. Het was leuk om te zien dat ze nog steeds zo veel om me geven. Ondertussen waren we boven en sprak mijn mentor de dag door met de leerlingen. Ze gaf aan dat ik de lessen spelling en nieuwsbegrip (begrijpend lezen) zou geven vandaag. En zoals de leerlingen graag wilden, leid ik de sociokring in de middag.
De leerlingen begonnen met het maken van de rekentoets en ik liep rond om vragen te beantwoorden zodra die er waren. Het valt me op dat de leerlingen steeds meer aan mij vragen in plaats van dat ze zeggen: ‘nee’, ‘dat kunnen we beter aan juf L vragen’. Dit is wel fijn om te zien, hierdoor voel ik me ook meer geaccepteerd.

Na de rekentoets heb ik de leerlingen die de vragen voor het sociogram nog niet hadden ingevuld in laten vullen op mijn laptop. Na de toets kon ik beginnen met mijn spellingles. Ik was deze keer helemaal niet zenuwachtig en had er zin in om weer voor de klas te mogen staan. De les verliep soepel en de leerlingen deden goed mee. Doordat ik tijdens mijn lessen gebruik maak van Prowise is het voor mezelf duidelijk wanneer ik wat ga doen en voor de leerlingen is het fijn dat het gevisualiseerd wordt. Ik heb gemerkt dat de leestekens bij de meeste leerlingen een onderwerp is dat nog best lastig is. Ik moet eerlijk toegeven dat het ook niet mijn beste onderwerp is. Ik heb gemerkt dat ik me hier ook iets meer in moet gaan specialiseren. Na de instructie gingen de leerlingen zelfstandig aan het werken. Het was stil en de leerlingen waren goed bezig. Ik had duidelijk aan gegeven wat ik van ze verwachtte, waardoor het goed ging. Mijn spellingles werd voortgezet na de kleine pauze. De leerlingen kregen toen nog even de tijd om de opdrachten af te maken. Daarna sloten we af met een coöperatieve werkvorm. We hielden een dictee, maar dan op een andere manier. Er werden namelijk tweetallen gevormd en een van deze twee leerlingen moest voorin de klas een woord lezen en onthouden. Als ze dit hadden gedaan moesten ze hem spellen voor zijn of haar maatje, zodat die hem op schrijft. Dit moest dan ook zo snel mogelijk, want het was een soort wedstrijdje. De leerlingen vonden het super leuk om te doen en zeiden ook tegen de juf dat ze dit bij haar ook zouden willen. Ik vond het echt heel fijn dat mijn les in de smaak viel. Na de spellingles was het alweer tijd voor nieuwsbegrip. Mijn mentor en ik hadden de klas in twee delen gesplitst. Ongeveer 10 leerlingen bleven bij mij in de klas en ik deed met hun de les. De andere 8 leerlingen gingen met mijn mentor mee. De lessen van nieuwsbegrip zijn voor de leerlingen vanzelfsprekend. Ze lopen bijna altijd hetzelfde. Ondanks dat ik vandaag de les met de leerlingen deed, deden ze erg goed mee en waren ze serieus aan het werk. Het is zo fijn dat ik niet hoef te mopperen, maar dat ik juist veel complimenten kan geven aan de leerlingen. Dat maakt mijn dag ook stukken beter. Hierna hebben de leerlingen nog even zelfstandig gewerkt. Voor de middagpauze begon had ik bij de leerlingen uit de ochtendgroep de klimaatschaal nog afgenomen. Dit is een lijst die de leerlingen anoniem invullen op basis van hun mening hoe het gaat in de klas.
De resultaten van het sociogram en de klimaatschaal ga ik posten op mijn blog. De resultaten hiervan gaan jullie nog zien.

Na de middagpauze waren de leerlingen zelfstandig aan het werken. Ik liep op dat moment wat rond en hielp bij vragen die de leerlingen hadden. Op het einde van de middag was het dan tijd voor de sociokring. Een leerling had voorgesteld om de sociokring buiten te doen, aangezien het heerlijk weer was. Mijn mentor vond dit een goed idee. De leerlingen volgden mij naar buiten en we namen plaats op het schoolplein. De sociokring kon beginnen. Tijdens een sociokring komen er 4 onderwerpen aan bod. Dit zijn de volgende onderwerpen:

  1. Doel bespreken
    (Iedere week wordt er een doel gesteld waar ze als klas aan werken, tijdens de sociokring wordt besproken hoe het is gegaan.).
  2. Nieuw doel
    (Is het doel bereikt? Dan wordt er een nieuw doel gesteld door de leerlingen).
  1. Deelronde
     (Op dit moment mogen de leerlingen nieuwtjes delen met elkaar).
  2. Complimentenronde
    (De leerlingen geven nu elkaar complimenten. Heb je de hele sociokring nog niks gezegd? Dan moet je nu een compliment geven aan een leerling. Het is namelijk van belang dat iedereen aan het woord is geweest tijdens de sociokring)

Als leider van de sociokring is het van belang dat je de beurten aan de leerlingen geeft en dat je onderwerpen afsluit en doorgaat naar de volgende. Ik vond het best een grote taak als stagiaire al, dus laat staan als leerling. Je moet aanvoelen wanneer je door moet gaan en wanneer je de leerlingen er weer bij moet krijgen. Het was wel heel erg leuk om te doen. Door de sociokring heb ik een ander beeld van sommige leerlingen gekregen. Vooroordelen die je bij leerlingen had, verdwenen op dat moment. Dit was voor mijn een goed moment om dit te veranderen.

Na schooltijd stonden er adviesgesprekken op de planning. Ik heb zeven van deze adviesgesprekken bij gewoond. Het was erg interessant om de leerlingen op een andere manier te zien en om een aantal ouders te ontmoeten. Ik heb al verschillende gesprekken bijgewoond in mijn schoolloopbaan. En het is me opgevallen dat iedereen het op zijn eigen manier aanpakt. Om kwart voor 6 was het voor mij tijd om naar huis te gaan. Wat heb ik weer genoten vandaag. Vrijdag is het carnaval op stage. Ik zal over die dag ook een blog posten.

 

Liefs.

 

Feedbackvraag:

Waar liggen volgens jou als lezer voor mij verbeter punten als je mijn tekst leest? Is het vooral gericht op taal, schrijfstijl, teksthoeveelheid etc. ?


Reactie plaatsen

Reacties

Marloes Put
6 jaar geleden

Leuke post Dewy! Wat ik alleen merk, is dat het al snel een lang stuk wordt waardoor mijn aandacht minder wordt. Het komt soms meer over als een verslag ipv een blogpost maar dat is natuurlijk mijn mening!

Verder heel leuk om te lezen wat je allemaal doet en dat je het fijn vind daar!

Mathilde
5 jaar geleden

Fijne manier van schrijven! Niks op aan te merken. Ook goed dat je erin verwerkt waar je zelf nog aan kan werken. Door blijven gaan zo!

Maak jouw eigen website met JouwWeb