Mijn eerste les in groep 8

Gepubliceerd op 21 februari 2019 om 15:37

Vandaag was mijn eerste stage dag in groep 8. Ik moet eerlijk zeggen dat ik vanochtend voordat ik naar stage reed toch wel zenuwachtig was. Zouden de leerlingen mij wel accepteren? Zouden ze me wel echt als juf zien?

Ik was rond 8 uur op stage en mijn mentor en ik besproken kort de dag door. We hadden afgesproken dat ik een kennismakingsactiviteit zou doen en dat ik verder de klas zou observeren. De leerlingen kwamen binnen en mijn mentor gaf aan dat ik er was. Een aantal leerlingen reageerde enthousiast op mijn aanwezigheid, maar een aantal anderen keken er niet heel vrolijk bij. Naarmate de ochtend vorderde accepteerden meer leerlingen mijn aanwezigheid. Ik liep tijdens de rekenles rond door de klas om vragen te beantwoorden. De leerlingen vonden het prima dat ik dat deed. Dit gaf mij een fijn gevoel. Ik voelde me hierdoor geaccepteerd door de leerlingen.

Tijdens de lessen die mijn mentor gaf, heb ik op het gedrag van de leerlingen gelet en heb ik geprobeerd de namen van de leerlingen in me op te nemen. Ik moet je eerlijk zeggen dat 36 namen onthouden in een dag nogal moeilijk is.
Mijn mentor had een lijst voor me klaar gelegd met de namen en korte beschrijvingen over het niveau en het gedrag van de leerlingen erop. Hierdoor kon ik de verhalen van de kinderen beter koppelen aan hun. Ik kon de verhalen lezen en daarna in mijn hoofd naast het kind houden. Hierdoor kon ik al snel zien wat de behoeftes waren van ieder kind. Bij deze behoeftes kun je denken aan dat sommigen leerlingen extra begeleiding nodig hebben of dat een leerling juist een plus leerling is en extra werk heeft. Op het einde van de ochtend was het tijd voor mijn kennismakingsactiviteit. Ik had een ‘Kahoot quiz’ gemaakt. Een Kahoot quiz houdt in dat er vragen op het bord komen en dat de leerlingen via hun computer de vragen kunnen beantwoorden. Op het moment dat ik had benoemd dat we een Kahoot quiz gingen doen, werden ze direct enthousiast. De leerlingen voerden hun namen in en ik vertelde kort wat over mezelf. Niet te veel, want de leerlingen gaan me via de Kahoot quiz leren kennen. De quiz verliep goed en de leerlingen deden goed mee. Er was tussendoor af en toe flink wat lawaai in de klas, maar dat vind ik ook niet gek als er opeens een nieuwe juf voor je neus staat. Bij het lawaai kun je denken aan het lachen en kletsen tijdens de quiz door. Tijdens de vragen van de Kahoot quiz stelden de leerlingen ook andere vragen. Ik kon hieruit opmaken dat de leerlingen het leuk vonden om mij te leren kennen. Op het einde heb ik de leerlingen nog wat vragen gesteld, waardoor ik hun ook beter leerde kennen. Na de Kahoot quiz was het al tijd voor de lunch. De lunch was vandaag eerder dan normaal, omdat we ‘s middags naar de bioscoop gingen. Ik kreeg van verschillende leerlingen de vraag of ik mee ging naar de bioscoop. Dit was erg leuk, want ik kreeg het gevoel dat de leerlingen het leuk zouden vinden als ik mee zou gaan. Ik ging met mijn stage mee en in de bioscoop heb ik mijn mentor geholpen met het begeleiden van de leerlingen. Na de film kwamen een aantal leerlingen naar me toe om even te kletsen. Hierna reden we terug naar school en mochten de leerlingen naar huis. Na schooltijd was er nog een gesprek met een ouder en een leerling over een conflict dat vaker voor valt. Dit gesprek mocht ik bijwonen en dit was voor mij erg leerzaam. Daarna heb ik kort met mijn mentor de dag besproken en afspraken gemaakt voor volgende week. Voor mij was mijn eerste stage dag in groep 8 een geslaagde dag. Ik heb nu al zin in volgende week!


Reactie plaatsen

Reacties

Maaike Caaris
6 jaar geleden

Wat leuk dat je bent begonnen met een blog! Ik ben erg benieuwd naar al je verhalen over je stage. Tijdens het lezen, zie ik vooral je passie terug voor het onderwijs en de kinderen. Ik ga volgende week zeker weer lezen.

Elke Smits
6 jaar geleden

Leuk geschreven!
Misschien is het een idee om soms iets meer beeld te geven bij je keuze. Je verteld bijvoorbeeld dat je een pagina op het bord hebt staan. Je kunt dan erbij zeggen wat er precies op stond. Dit maakt het verhaal levendiger. Dit gebeurd ook bij het stukje over wat je verwacht van de leerlingen. Dit kan kort verteld worden.

Erg leuk stukje over de sociokring! Ik hoor graag hoe je die gaat doen.

Groetjes Elke

Anne te Stroet
6 jaar geleden

je je ergens bij voelt, dit maakt het interessant om te lezen.

Misschien is het leuk om de volgende keer nog iets meer over de inhoud van je les te vertellen, en hoe je dit hebt overgebracht naar de leerlingen.

De sociokring klinkt erg interessant! Ben benieuwd hoe je dit gaat doen.

Groetjes Anne

Maak jouw eigen website met JouwWeb