Mijn eerste dag in groep 8 - Reflectie

Gepubliceerd op 20 februari 2019 om 11:56

Vandaag was mijn eerste stage dag in groep 8. Ik moet eerlijk zeggen dat ik vanochtend voordat ik naar stage reed toch wel zenuwachtig was. Zouden de leerlingen mij wel accepteren? Zouden ze me wel echt als juf zien?

Ik kwam rond 8 uur op stage aan en mijn mentor en ik besproken kort de dag door. We hadden afgesproken dat ik een kennismakingsactiviteit zou doen en dat ik verder de klas zou observeren. De leerlingen kwamen binnen en mijn mentor gaf bij de leerlingen aan dat ik er was. Een aantal leerlingen reageerde enthousiast op mijn aanwezigheid en aantal leerlingen keken er niet heel vrolijk bij. Naarmate de ochtend vorderde accepteerden meer leerlingen mijn aanwezigheid. Ik liep tijdens de rekenles rond door de klas om vragen te beantwoorden. De leerlingen vonden het prima dat ik dat deed. Dit gaf me al snel een fijn gevoel. Ik voelde me hierdoor geaccepteerd door de leerlingen.

Tijdens de lessen die mijn mentor gaf heb ik op het gedrag van de leerlingen gelet en heb ik geprobeerd de namen van de leerlingen in me op te nemen. Ik moet eerlijk zeggen dat 36 namen onthouden in een dag best moeilijk is.

Mijn mentor had een lijst voor me klaar gelegd met de namen en korte beschrijvingen over het gedrag en of het niveau van de leerlingen erop. Het was voor mij op deze manier handig om de teksten die op de lijst stonden te koppelen aan een leerling. Hierdoor kon ik al snel zien wat de behoeftes waren van ieder kind. Op het eind van de ochtend was het tijd voor mijn kennismakingsactiviteit. Ik had een ‘Kahoot quiz’ gemaakt. Dit betekent dat er vragen op het bord kwamen en dat de leerlingen via hun computer de vragen konden beantwoorden. Op het moment dat ik had benoemd dat we een Kahoot quiz zouden gaan doen, werden de leerlingen direct enthousiast. De leerlingen voerden hun namen in en ik vertelde kort wat over mezelf. Niet te veel natuurlijk, want de leerlingen leerden me via de Kahoot quiz kennen. De quiz verliep goed en de leerlingen deden goed mee. Er was tussendoor af en toe flink wat lawaai, maar dat vind ik ook niet gek als er opeens een nieuwe juf voor je neus staat. Tijdens de quiz vragen bij de Kahoot stelden de leerlingen ook andere vragen. Ik kon hieruit opmaken dat de leerlingen het leuk vonden om mij te leren kennen. Op het einde heb ik de leerlingen nog wat vragen gesteld, waardoor ik hun ook beter leerde kennen. Na de Kahoot quiz was het al tijd voor de lunch. De lunch was vandaag eerder dan normaal, omdat we ‘s middags naar de bioscoop gingen. Ik kreeg van verschillende leerlingen de vraag of ik mee ging naar de bioscoop. Ik vond het leuk dat de leerlingen dit aan mij vraagden. Hierdoor kreeg ik het gevoel dat de leerlingen mij graag erbij hebben. Ik mocht met mijn stage school mee en in de bioscoop heb ik mijn mentor geholpen met het begeleiden van de leerlingen. Na de film kwamen een aantal leerlingen naar me toe om even te kletsen. Hierna reden we terug naar school en het was tijd om naar huis te gaan. Na schooltijd was er nog een gesprek met een ouder en een leerling over een conflict dat vaker voor valt tussen die twee leerlingen. Dit gesprek mocht ik bijwonen en dit was erg leerzaam. Daarna heb ik kort met mijn mentor de dag besproken en afspraken gemaakt voor volgende week. Voor mij was mijn eerste stage dag in groep 8 een geslaagde dag. Ik heb nu al zin in volgende week!


Reactie plaatsen

Reacties

Vincent Hoeks (Klassendocent)
6 jaar geleden

Je beschrijft voor 85% je ervaringen. Uit je verhaal spreekt duidelijk je enthousiasme en ook wel zenuwen. Het maakt het verhaal authentiek. Houd dit vast. Om meer duidelijk te maken wat goed ging en minder goed ging, zou je ook een opsomming kunnen maken. Nu zijn die dingen een beetje verstopt.
Hoe weet je bijvoorbeeld wat die behoeften zijn? Knap dat je dat zo snel zag. Wat ga je met die informatie doen?
Je beschrijft iets over het lawaai en dat het te verklaren is. Maar vond je dat vervelend? En hoe zou je dat de volgende keer anders doen?
Je hebt de leerlingen wat vragen gesteld. Kwamen die vragen uit de theorie of had je die spontaan bedacht? Wat voor informatie levert dat op? En wat ga je daar mee doen?

Dewy Weiss
6 jaar geleden

Bedankt voor je reactie Vincent. In de tekst heb ik je opmerkingen aangepast. De opmerkingen die je hebt beschreven zie je nu duidelijker terug in mijn tekst.

Groetjes,
Dewy

Loes Hertog
6 jaar geleden

Ik kan lezen dat je het erg naar je zin hebt op je stage. Het is fijn dat je kijkt naar wat de kinderen nodig hebben en hoe ze op jou reageren. Ik kan ook zien dat je doordacht te werk gaat en dat je de leerlingen voorop zet. Ik zou je tekst nog door laten lezen door verschillende mensen om alle zinnen goed genoteerd te hebben. Ik heb nu al zin om je volgende blog te lezen!

Dewy Weiss
6 jaar geleden

Bedankt voor je reactie Loes.
Fijn dat je mijn tekst leuk vond om te lezen. Ik hoop dat je mijn blog volgende week weer leest!
Ik laat het inderdaad nog even controleren op taal. Bedankt voor de tip.

Liefs,
Dewy

Ise Mulders
6 jaar geleden

Ik heb een aantal taal en zinsbouw fouten ontdekt. Deze heb ik geel gemarkeerd. Je hebt vaak woorden dubbel op staan. Dit zorgt voor wat verwarring soms. Verder heb ik gelezen dat je je erg hebt vermaakt tijdens je eerste stagedag.

Dewy Weiss
6 jaar geleden

Ise, bedankt voor je reactie.
De taalfouten die je hebt ontdekt in mijn tekst zijn verbeterd. Als het goed is zie je nu weinig tot geen taalfouten meer in mijn blog.

Liefs,
Dewy