Kunstenweek

Gepubliceerd op 22 februari 2019 om 12:13

De leraren op school waren al een aantal weken bezig over de kunstenweek. Iedere week werd er weer iets over gezegd. De kunstenweek zou veelbelovend en de leukste week van het eerste jaar zijn. Wij dachten allemaal ‘ja het zal wel’. Tot de kunstenweek begon, toen zag ik toch wel in dat de leerkrachten gelijk hadden.

 

Het was dinsdag ochtend, ik stond op uit bed en had er eigenlijk best veel zin in, maar helaas werd deze pret snel verpest. Ik zette twee stappen uit mijn bed en er speelde een enorme hoofdpijn op. Ik kroop met tegenzin terug mijn bed in met de hoop dat het later op de dag beter zou gaan, zodat ik morgen toch echt deel kon nemen aan de kunstenweek. Ik had ondertussen al wat informatie gekregen over de kunstenweek. Het is de bedoeling dat we als groepje studenten deze week een toneelstuk van ongeveer 10 minuten ontwerpen en uitvoeren. Het mag niet zomaar een toneelstuk zijn. Het moet namelijk kenmerken bevatten van dans, muziek, drama en beeldende vorming. Ik ben benieuwd hoe we dit gaan vormgeven en hierdoor hoop ik er morgen bij te zijn.

Woensdag ochtend, nieuwe ronde nieuwe kansen. Ik stond op uit bed met hoofdpijn, maar gelukkig was het minder dan de dag ervoor. Dit betekende dat ik toch naar school ging. Hier begon voor mij de kunstenweek. Ik kwam aan op school en op het programma stond dat we een voorstelling kregen van “Sally danst’’. Ik was heel benieuwd wat dit inhield. Uiteindelijk was het de bedoeling dat wij mee gingen dansen. Iedereen had in gedachten dat het een voorstelling zou worden, maar eigenlijk was het meer een workshop. Ik vond het erg leuk dat ze ons zo betrokken in het dansen. Hierdoor was het interessanter en bleef mijn aandacht er beter bij. Na de dans workshop was het de bedoeling dat we met ons eigen groepje aan de slag gingen. Ik was ingedeeld in het groepje ‘paars’. Mijn medestudenten hadden gisteren al een prentenboek uitgekozen die we zouden gebruiken als inspiratie voor ons toneelstuk. Toen we eenmaal in een lokaal zaten konden we echt beginnen. We waren al snel met een aantal studenten aan het brainstormen over het toneelstuk dat we wilden vormen. Ik was erg enthousiast en kwam met veel ideeën. Ik zag het al helemaal voor me. Ondertussen schreven twee andere studenten het script en al gauw konden we aan de slag met het oefenen. Na vele malen oefenen waren we tevreden over de tekst en de rollen. Nu moesten we de tekst en de dansjes nog uit ons hoofd leren. Ondertussen was het al vier uur en vonden we het tijd om naar huis te gaan.

De volgende dag was aangebroken. Het was donderdag ochtend. We waren allemaal om negen uur op school, zodat we de hele ochtend konden oefenen met ons toneelstuk. ’s Middags moesten we het namelijk aan onze docenten tonen. Zij gaven ons op dat moment een GO of NO GO. Van dit advies hing ons hele toneelstuk af. Ik was erg gemotiveerd en wilde snel beginnen met oefenen. De anderen waren soms even toe aan een pauze, maar ze wilden het wel graag snel onder de knie hebben. In de middag mochten we ons stukje presenteren. De docenten waren tevreden met ons toneelstuk en gaven ons een GO. Dit vond ik een hele opluchting. Hierdoor mochten we het de volgende dag gaan presenteren aan de kinderen. De docenten gaven wel een paar tips tijdens het feedback moment, met die tips zijn we naderhand aan de slag gegaan.

Vrijdagochtend, de dag van de voorstellingen. Ik had er enorm veel zin in, maar ook had ik wat gezonde spanning. Een toneelstuk opvoeren voor een aantal groepen van een basisschool is toch best spannend. Om half tien werden we verwacht bij het CKE, zodat we alles konden ‘spacen’ of wel de plaatsen tijdens het toneelstuk konden controleren. Hierna wilden we als groepje nog even snel de liedjes oefenen, omdat we zeker wilden weten dat het goed zou gaan tijdens ons toneelstuk. En al gauw was het tijd dat we op mochten. En wat ging het goed! Ik was zo blij dat het zo goed ging. De kinderen waren super enthousiast en reageerden goed op ons toneelstuk. Dit deed me echt goed. Ik vond het super leuk om dit te doen voor de leerlingen. Nu de kunstenweek voorbij is kan ik zeggen dat ik het helemaal eens ben met de docenten. De kunstenweek is een van de leukste weken in de propedeuse fase!


Reactie plaatsen

Reacties

Marloes Put
5 jaar geleden

Hoi!
Leuk stuk tekst over de kunstenweek. Ik, als lezer, krijg zo een goed beeld van de week in het algemeen en tegelijkertijd hoe jij die als deelnemer ervaren hebt. Je schrijft kort maar krachtig. Hierdoor is de tekst makkelijk te lezen en niet langdradig waardoor ik halverwege afhaak. Ik geef wel als tip mee om je tekst nog een keer goed door te lezen voor je hem publiceert. Ik zag een aantal foutjes, je schreef bijvoorbeeld mogen i.p.v. morgen en minder als i.p.v. minder dan. Blijf dus goed je eigen teksten lezen of dat soort ‘schoonheidsfoutjes’ te voorkomen!

Al met al een goede en leuke tekst. Blijf op deze manier doorschrijven, dan ben ik heel benieuwd naar je verdere blogs!

Maak jouw eigen website met JouwWeb